Held eller uheld - men folk klikker rent faktisk på rapoulsen!

torsdag den 6. april 2023

EV = BYD = Spontan brand (#Bedrelivforkatte!)

Hello all Wordlings!

I dag skal vi snakke om biler. Jeg er ikke den helt store bilfanatiker. Det jeg synes om biler, er at da jeg var barn var det fedeste i Tivoli (udover Mariehønen) helt klart Veteranbilerne. Hedder de overhovedet det? De der små fancy veteranbiler, som kører rundt i et spor? Dem elskede jeg også. Yeah. Og man kan se godt  ud i en bil, og det kan være virkelig rart at have en bil når man skal fra A til B, og det ellers ikke er lige til. 

Men ud over det, er det et specielt marked af biler, det drejer sig om i dag. Det drejer sig om de nye EV's som bliver produceret i Kina, og som bliver promoveret til den vestlige verden. Før forleden var jeg helt blank om hvad en "EV" er. Men til dem af jer, som er i tvivl, som jeg var, er en "EV" en "electric vehicle". Så altså en elbil. Kina har et stort problem med biler af især mærket BYD, som har lånt lidt design både i logo og navn når det kommer til BMW.  På fabrikkerne, som pumper disse biler ud, mangler der kvalitetskontrol, og mange vigtige regler bliver omgået. Dette gør, at de kinesiske EV's kører rundt på motorveje og andre veje og spontant udbryder i brand. Det kan også være, at de sidder i en bilkø, eller at de er parkeret til ladning. Ofte, når de er parkeret og er i gang med at lade, sker det, at bygninger, der er omkring, eller de er tilsluttet til via elnettet, også bryder i brand. 

Vi har nok alle set disse brande, som bryder ud i elbilerne. Selv Tesla har haft en del uheld med spontan brand i deres biler. Disse elektriske brande er stort set umulige at slukke, og man er bare nødt til at vente til det er brændt ned af sig selv. Men det kinesiske brandvæsen bruger meget tid og meget vand på at forsøge at slukke disse brande, og selv de større byer i Kina, som udelukkende  har elektriske taxaer og busser har haft uheld. Jeg så en bus, der stod i fuld flamme. Folk tager ofte deres elscootere med ind i de små elevatorer i de høje bygninger i Kina, og det er sket flere gange, at kort efter dørene lukkes, begynder røgen, og sekunder efter, er det et inferno af flammer. Stort set ingen chance for overlevelse, medmindre man formår at komme ud af elevatoren. Det er ikke længere tilladt at have f.eks. foldbare elcykler med i de kinesiske toge, fordi der er stor fare for spontan brand.  

Problemet er, at når du kører rundt i en bil, som kun kører på benzin, så skal der ilt til for at kunne antænde bilen, og det er til at slukke igen. Men elbilerne har al deres energi siddende i deres batteri. Hvis batteriet bliver punkteret, hvis der sker en ulykke eller bare en simpel kortslutning af det elektriske system, kan det bryde ud i flammer. Og som nævnt flere gange, er det stort set umuligt at slukke. 

Men Kina sætter sit glade smil frem og gør hvad de kan for at komme ind på det vestlige marked. BYD sælger deres nye modeller (jeg snakker om 2022, ca.) for hvad der svarer til ca. £10.000, og for at få en splinterny bil, skal du kun vente 3-4 uger, fordi de producerer flere biler for at få del i DEN GRØNNE TEKNOLOGI, som skal vise verden, at Kina er Cool. 

Bortset fra, at man kører rundt i en bil, der til enhver tid kan bryde i brand, kan man risikere andre ting, såsom f.eks. at miste baghjulene. Og jeg snakker vitterligt at hele akslen bare faldt af bilen. Og der var en bil, der bare mistede en dør. Et trafikuheld med 3 totalskadede biler blev vist. Alle biler havde fået kølerhjelmen fuldstændig knust. Det drejede sig om en Tesla, en ældre Merdeces Benz og en BYD. 2 af disse biler havde alle deres airbags udløst, og den, der ikke havde, var BYD. 

BYD er ikke et dyrt mærke. Det er ikke "creme de la creme". Men Kina har også en slags elektrisk udgave af hvad de ville sige svarede til en "Rolls Royce". Som vi alle kender som en ret fancy bilfabrikant. Men den kinesiske version er en EV, og selvom det er sådan en, Xi Jingping bliver transporteret rundt i, så er det set flere gange, at den også er tilbøjelig til at bryde i brand når den er tilsluttet en ladestation. 

Men Kinas GRØNNE TEKNOLOGI er ikke til andet end at lukke op og skide i. De sidste mange år har de produceret flere kuldrevne kraftværker som koster kassen, og det, de gør, er at forurene mere end de påstår. For Kina er aldrig ærlige omkring noget. 

Har du en kinesisk EV? Overvejer du en, eller er allerede skrevet op til en? Overvej det. Og pas på, hvad du sætter dig ind i, for du kan nemt købe katten i sækken (sikke et grimt udtryk, glem det, men jeg har ikke et bedre. #Bedrelivforkatte).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar