Held eller uheld - men folk klikker rent faktisk på rapoulsen!

lørdag den 27. januar 2024

Hvor mon jeg i virkeligheden kommer fra?

 Hello Wordlings!

Jeg har spændende nyt! Jeg har fået svar fra MyHeritage, som jeg købte et dna-kit fra i december. Jeg forventede en stor del dansk, en stor del svensk og en mindre del polsk. Dette er, hvad resultaterne viste:

De var så venlige at tilføje et kort, som jeg faktisk blev endnu mere (og mere positivt) overrasket over.

Er det ikke spændende? Min biologiske mormor var adopteret. Det har sikkert bragt en masse nyt ind i familietræet, som jeg ikke helt havde taget højde for før. Jeg var godt klar over, at min mormor ikke var min biologiske mormor, men det er bare ikke noget man render rundt og spekulerer over i hverdagen. Slet ikke, når hun er ved at afgå ved døden. Hun har fået en tumor i spiserøret. Den er for stor til at blive fjernet. Hun ventede for længe med at gå til lægen. Nu har hun problemer med både at spise og drikke, og blive jævnligt indlagt for at få "stacket" op på væske og mad. Men jeg "kender" hende ikke så godt. Jeg har ikke set hende i årevis. Hun har aldrig været en særlig moderlig type overfor mig, som min farmor var, men min farmor havde 1 barn. Min mormor havde 4 børn, plus de to hun overtog fra min morfars ekskone. Og da jeg snakkede med min mor i går, sagde hun, at min mormor angiveligt havde bedt om at få lov at beholde dem, fordi min biologiske oldemor (uha, det bliver en længere og længere forklaring) ville adoptere min mor og hendes storebror, efter deres mor (hendes datter) forlod min morfar. Jeg ved ikke hvorfor hun gjorde det. Min mor har hintet at det var fordi hun ikke kunne holde ham ud længere. Jeg ved ikke, om det er korrekt. Jeg siger ikke at min mor er ved at blive dement. Men mange ting, hun har fortalt mig for flere år tilbage, har ændret sig og nu fortæller hun andre ting, som hun aldrig har sagt før. Så... Men hun er også 73 år gammel. Man kan ikke være ung for evigt. Det minder mig om at jeg har en e-mail jeg skal svare på. 

Da jeg fortalte min far om resultaterne på denne dna-test, sagde han, at han ikke havde tiltro til de firmaer, der tilbyder denne service, fordi de vil have betaling for det. Jeg kan huske første gang jeg hørte en sige det. Jeg tænkte "ja, det er sgu da rigtig nok". Men jeg fik det dna kit for 300 kroner. Jeg brugte 2 minutter på at foretage prøven, jeg pakkede den selvadresserede konvolut, der fulgte med, og printede et pakkelabel ud, så det kunne blive sendt til Tyskland. Her brugte nogle mennesker, eller et enkelt menneske, who knows, ca. 4 uger på at teste det og lave en flot filmfremvisning til mig. Jeg kan købe ekstra services, men det ønsker jeg ikke. Jeg ville bare have det kort. Og hvis folk ikke skal have betaling for at sidde og lave arbejde - hvorfor så overhovedet tilbyde de kits? Jeg synes at det er helt fair at betale 300 kroner for at få dette ud af det. Og nej, jeg kan ikke være 100% sikker på, at det er korrekt. Men hvad nu, hvis det er? Se, det er nemlig skidespændende! Uh, pardon my french. Så nu skal jeg lære lidt mere om de lande, jeg måske, måske ikke, har aner i. Det gør mig glad at Frankrig er med, og sådan set også at jeg lige er dækket ind i Norditalien, for de har sådan nogle festlige måder at sige "hej" og "farvel"  på. Men Holland ved jeg ikke en skid om, jeg ved ikke særlig meget om Tjekkiet, og jeg kan altid lære mere om Skotland, Irland og Wales. Belgien, Schweiz og Finland kender man jo godt, men ikke sådan rigtig alligevel. Det er mest bare... Ja. Jeg vil også dykke ned i dem. 

Angående bloggen her, skifter jeg tema inden eller d. 1. februar. Så der kommer anderledes farver, der måske gør den nemmere at læse. Jeg har også, mere eller mindre, skrevet de vigtige 4 ugentlige indlæg, som jeg har planlagt kommer til at ske fremover. Jeg glæder mig til at gå i gang, og jeg håber at I er med, selvom blogging efterhånden er et uddødt fænomen. Det er i hvert fald, hvad jeg hører. 

Men nu er det tid til morgenmad! Hav en dejlig dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar