Held eller uheld - men folk klikker rent faktisk på rapoulsen!

søndag den 22. april 2018

Moralen er...

Jeg ringede til min mor i dag. Vi snakkede om Emma. Kom til at snakke om store kattedyr, og folk som køber dem for at have dem som kæledyr, men som ikke har sat sig ind i, at store rovdyr ikke er ment som kæledyr, og at de ikke kan blive holdt som sådan. Så det ender med, at de dumper dem et eller andet sted, hvor andre skal tage sig af dem for deres egne penge.

Min mor nævnte problematikken med ulve i Danmark og hvordan folk har det med dem. Er jeg bange for ulve? Nej. Vil jeg være bange for en ulv, hvis jeg var alene, midt om natten, uden en mobiltelefon eller en lommelygte, i en skov, midt i Jylland, og jeg pludselig stod øje til øje med en ulv? SHIT YEAH! Men ved I hvad? Det scenarie sker ikke. For hvorfor skulle jeg befinde mig i Jylland? Og så alene, midt i en skov, om natten og uden en mobiltelefon?

Folk vil have ulvene hegnet inde. Jeg stemmer nej til det forslag (det det kommer til det). Indhegn fårene i stedet for. Hvor mange kamphunde (jeg mener ikke "muskelhunde", men muskelhunde der er trænet til kamp) er ikke lige så sultne efter blod som ulvene er? Lige nu er der er så meget mad i de danske skove, at ulvene kan gå mætte i seng hver morgen. Der er så mange af de der hjorte, eller hvad de nu hedder (flot, Rikke), at de bliver nødt til at "tynde ud i bestanden". De går efter de gamle og de svage. Ja. For det er der nemlig ikke noget i vejen med (i mit hoved).

Det, der er noget i vejen med, er  krybskytteri over for ulve, som INTET fejler, fordi man er bange for at de spiser ens nabos børn. Ulven er i øvrigt et fredet dyr. Hvordan kan det lade sig gøre, at det i Danmark kun giver 2 års fængsel at skyde en ulv?

Sidste år blev Naturstyrelsen tilkaldt 95 gange for at vurdere om det var en ulv der stod bag dødsårsagen på et husdyrhold, og heraf var en ulv dødsårsagen 24 gange. 23 gange var det en såkaldt guldsjakal, som er et dyr der er i familie med hunden. Der var 10 sager, som var uopklaret, og resten af dyrene var døde af naturlige årsager. Det betyder, at kun hver fjerde dødsfald skyldtes en ulv.

Og folk vil sikre sig, at de kommer væk fra Danmark - WTF?! Ja, det er ulve, det er scary as fuck, men ulve er en del af Danmarks historie, selvom det er 200 år siden der sidst levede ulve i det fri i Danmark. Lad os velkomme ulven tilbage, i stedet for at editere vores natur på den måde. Tænk hvis du, som familie - lad os sige at du hedder Hansen til efternavn, det er et navn, du deler med din mage. I har et kuld på ca. 5 børn, men beslutter jer for, at Danmark, det er sgu ikke stedet for jer. I vil hellere bo i Sverige. Så i vandrer hele vejen derop, fordi I hverken har råd til tog eller fly, og endelig når I frem til færgen. I sniger jer ombord, og begynder rejsen til det forjættede land. Men Sverige vil ikke have familien Hansen, og begynder at skyde efter jer, hver gang de ser jer, fordi de er bange for jeres udseende og jeres madvaner.

JAJA. Men I ved hvad jeg mener, ikke?

Mange steder i verden lever de med dyr, som man skal være varsom omkring. Det lærer man så at tilpasse sig. Man lærer af sine fejl. Lad være med at lade katten rende ude om natten. Den slags ting. Vi bliver nødt til at se i øjnene, at naturen ændrer sig. Ulven var her, så udryddede vi den, og nu er den villig til at give os en chance mere! Oh sweet baby Jesus! Og så er der sgu endda kun 1 familie, samt 1 ensom han, der leder efter en mage.

Kom nu, venner. Vi  kan ikke blive som dem, der tager på Safari i et givent afrikansk land for at skyde dyr, så de kan få taget smukke billeder med dyr, de har slået ihjel. Elefanter, leoparder, løver... Føj. FØJ, blev der sagt!!! At ffolk kan få sig selv til det er simpelthen utroligt. Fy for ...

Nå. Sikke en spand lort. Måske er jeg i bedre humør senere 😊

2 kommentarer:

  1. Tillyke med fødselsdagen 4. maj -

    Og hver aften sidder der en ulv neden under min altan, og den hyler op mod månen. Det er altså så romantisk ikke ?

    SvarSlet
  2. Det må man sige :)

    - Og tak ;)

    SvarSlet