Held eller uheld - men folk klikker rent faktisk på rapoulsen!

onsdag den 6. marts 2013

Stayin' Alive!

Jeg skamlytter til "Baker Street" af Gerry Rafferty. Før var den god. Men jeg så et Simpsons afsnit i går, hvor nogen af Lisas saxofon-klip var lavet til... ehm... Okay, de var sat sammen til en kavalkade, og overordnet var denne musik. Op til kavalkaden var historien SÅ rørende og smuk,at jeg allerede græd da jeg var 10 minutter inde i afsnittet, og da jeg nåede frem til Lisa tudede jeg som en, der tuder rigtig meget.Og nu elsker jeg ganske enkelt denne sang.
"Baker Street", Gerry Rafferty

Der var noget, jeg havde på hjertet... Hvad pokker var det nu... Nå jo. For nogen dage siden (en uge) var jeg i Fakta, og jeg gik rundt og kiggede på varer. Pludselig kommer der en dreng på max 7 år gående og han synger. "Ah ah ah ah stayin' alive! Ah ah ah ah stayin' alive" - han forsøger at lære hans lillebror sangen. Jeg blev helt rørt. Sangen er ikke en af "mine", men den er fra 70'erne, 77 for at være mere specifik, og den var med til at gøre discomusik populært igen, fordi den, sammen nogle andre sange, var med på soundtracket til "Saturday Night Fever" - John Travoltas gennembrud. Men den her dreng gik rundt og sang Bee Gees' sang, og jeg måtte simpelthen smile. Hvor var det sødt. Simpelthen.

Nu sidder jeg og lytter til en Type O Negative sang, som jeg normalt aldrig snakker om. Den er ret tys-tys, for folk, der ikke kender TON vil få en HELT forkert opfattelse af bandet og komme skævt ind på det. Sangen har en tekst, som er så kontroversiel, at folk, der ikke kendte den eller bandet, straks ville forsøge at forbyde den. Og det er er jo ikke sådan, det er. Den sang, er ikke en "gør som jeg siger" sang - det er ingen af TONs sange. Det ved alle fans. Mange fans elsker denne sang, men ikke alle forstår, at man ikke skal gøre som Peter synger. Sangen hedder "Are You Afraid", og første vers er ganske enkelt: "Are you fraid - afraid to die? Don't be afraid to try. Are you afraid to die? Don't be afraid of suicide, yeah! Just take that razorblade and cut your wrists down to the bone and die laughing!" Det er ikke en helt heldig tekst, det indrømmer jeg, men sangen er virkelig fed, og så længe fansene gør, som bandet opfordrede til: at tænke selv - så er der vel ikke nogen fare? Det er mere dem, som faktisk slet ikke fatter en brik af, hvad der foregår og tænker "Jeg skal sgu da begå selvmord!" Dem, som tænker det, ville have gjort det, hvis de sad i deres bil og radioen pludselige spillede "why does birds suddently appears everytime you are near..." for den vil virke deprimerende. Men jeg lyttede til "Are You Afraid" mens jeg var depri, og jeg tænkte "så er jeg ikke den eneste".

Oooog Tah da!


- Rikkes fristed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar