Held eller uheld - men folk klikker rent faktisk på rapoulsen!

torsdag den 27. september 2012

Udvikling eller Gud?

Jeg fik den her besked i går aftes: "Hej Rikke og René. Jeg sidder her og tænker over, hvilke emner vi skal drøfte næste gang vi ses :) Et af de emner, vi har aftalt at snakke om er om man kan tro på en gud? I har fortalt at I tror på udviklingsteorien og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at I tænkte over følgende spørgsmål: Hvad har overbevist jer om at udviklingsteorien er rigtig? Jeg glæder mig til at høre jeres svar og til at se jer. Knus Jonna"

Øhm... Jeg ved sgu da ikke, hvad der har over bevist mig. Jeg synes at tanken om en højerestående instans, som styrer verden med én hård hånd. virker urealistisk. En såkaldt "gud", som lytter til ens bønner, en gud, som er barmhjertig men samtidig hård og brutal.

Jeg har da haft religionsundervisning i skolen, og det er da ikke sådan, at jeg ikke kender til Gud/Jehova og ikke ved, hvad fa'en der skete dengang. Jeg mener så, at det dér med Moses og alt det, er opfundet af munke på klostre dengang for mange tusind år siden. Jeg tror på at der har levet en gut, der hed Jesus, men jeg tror ikke på, at han kunne helbrede folk ved håndspålæggelse, jeg tror ikke på alt det fis - men jeg synes selvfølgelig at man har ret til tro, hvad man vil.

Jeg har også haft om udviklingsteorien i skolen. Jeg tror ikke, at det er det, der har overbevist mig. Faktisk tror jeg, at jeg er vokset op i et hjem, som ikke var kristent/religiøs, men er vokset op blandt ateister. Jeg tror på udviklingsteorien fordi den virker fornuftig. Den virker realistisk. Jeg kan ikke tro på, at en gud har skabt mennesket. Jeg kan tro på, at mennesket startede som en amøbe - og det gør jeg. Historien og diverse form for "remedier" fra tidligere tider har overbevist mig om, at mennesker lige så langsomt har udviklet sig, og at de ikke blot er sat på Jorden i Guds billede.

Er mennesket sat på Jorden, skabt i Guds billede, synes jeg, at det er sådan lidt urealistisk, at alle de mange engle, der efter sigende skulle være, bar accepterede at der kom skabninger af kød og blod, som var som de selv var. Jeg kan forstå, hvis jeg skal strække mig virkelig langt, at Satan må have fat i noget af det rigtige. Jeg er ikke satanist (hvis I troede det, så læs teksten igen, og husk ordet "ateist"), jeg synes bare ikke, at han er ond. 

Jeg vil sige, at jeg tror på udviklingsteorien fordi "Jehova" og den åndelige "Gud" er flyvsk og ikke giver nogen mening overhovedet. Jeg kan godt læse, det der står, og jeg kan godt se, hvorfor nogen tror på det. Men jeg tror på amøbeteorien, ganske enkelt fordi "giver mening". Lige som kristne tror på Gud, tror jeg på udviklingen. Sådan er det. 

Så det må være det, jeg forklarer Jonna på lørdag.

(og i morgen er det fredag - dagen jeg har ventet på i årevis, føles det som - hehe)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar