Held eller uheld - men folk klikker rent faktisk på rapoulsen!

søndag den 13. januar 2013

AC?

Hmm... Jeg har en ven, som har været afhængig af cola med sukker. Han sidestiller det med alkohol. Siger, at man kan holde op med at drikke, hvis man vil, lige som han stoppede med at drikke cola. For alkoholisme er et valg, ikke en sygdom. Han valgte at drikke cola - en alkoholiker vælger at drikke bajere. Han valgte at stoppe sit forbrug - en alkoholiker vælger at stoppe med at drikke bajere. Han tager et glas cola i ny og næ - en alkoholiker tager en bajer i ny og næ.

Jeg er afhængig af cola. Cola light. Det drikker jeg. Jeg supplerer med sodastream og saftevand, men jeg kan ikke holde fingrene fra colaen. Hvis jeg virkelig, virkelig var nødt til at stoppe, fordi mit liv afhang af det ville jeg opgive colaen, selvom jeg ville have det skidt med det.

En alkoholiker får skrumpelever, hvis han/hun drikker længe nok og i store mængder. Skrumpelever er, når leveren bliver fyldt til randen med affaldsstoffer, så den rent faktisk vokser. Lægerne kan tømme den for affaldsstofferne. Men kun én gang. Næste gang du falder i, dør du. Manden, jeg snakker om (med colaforbruget) er 22 år gammel. Han har ikke været colaafhængig så længe. Men hvis man har drukket 25 guldbajere hver eneste dag i 30 år - så stopper man ikke bare. Det er sgu svært. Der er er AA - "Anonyme Alkoholikere". Er der et AC? "Anonyme coladrikkere"?

Jeg forstår godt, hvorfor han sidestiller det. Han havde meget, meget svært ved stoppe. Men det er - efter min erfaring med en alkoholiseret mor - ikke det samme som at skulle stoppe med at drikke alkohol. I min verden er alkoholisme en sygdom - og colamisbrug en vanesag.

Og der kom kramper. Klokken halv et om natten?! Sært. Jeg har ikke sovet siden jeg vågnede i morges. Jeg må nok hellere gå i seng...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar